Kako zaštititi decu
od sunca?

  • Izbegavanje najjačeg sunca i boravak u hladu na otvorenom od 10 do 17 h, kao i nošenje zaštitne odeće, kapa i zaštitnih naočara sa deklarisanom UV zaštitom u tom periodu.

  • Poseban oprez neophodan je tokom boravka u blizini vodenih površina, na snegu ili pesku, jer se UV zraci odbijaju od njih i intenzivira se njihovo štetno dejstvo.

  • Proverite intenzitet zračenja putem sredstava javnog informisanja ili web aplikacija pre boravka na otvorenom (UV indeks).

  • Nanosite kremove sa faktorom zaštite od sunca (SPF > 30) i to 30 minuta pre izlaska napolje i na svaka dva sata tokom boravka napolju.

  • Koristite zaštitni krem sa naznačenom zaštitom od UVA i UVB zraka, koji je vodootporan, ne sadrži supstancije oksibenzon i oktokrilen, posebno kada se radi o primeni kod dece sa atopijskom konstitucijom.

  • Poseban oprez kod dece sa velikim brojem mladeža, pegama ili pozitivnom porodičnom anamnezom za melanom.

  • Intenzivnija edukacija i ponavljano prenošenje ključnih poruka za zaštitu od sunca, posebno deci starijoj od 10 godina, kod koje se smanjuje primena mera zaštite, a povećava želja za dobijanjem preplanulog tena. Takođe, potpuna zabrana upotrebe solarijuma svoj deci mlađoj od 18 godina.

  • Kratkotrajni boravak na suncu tokom obavljanja svakodnevnih aktivnosti dovoljan je za stvaranje neophodnih količina vitamina D u koži. Ne treba se oslanjati isključivo na sunčevo zračenje kao izvor vitamina D kod dece. Neophodan je dnevni unos od 400 IU vitamina D3 putem hrane i/ili dodataka ishrani kod dece mlađe od godinu dana, posebno kod beba dok su na prirodnoj ishrani (dojenje), ali i kod starije dece i adolescenata ukoliko je njihov dnevni unos manji od navedene količine.

  • Posebni saveti za zaštitu dece mlađe od 6 meseci su izbegavanje sunca i upotreba zaštitne odeće od lakih ali gusto tkanih materijala, aplikacija antisolarnih kremova samo kada je to neophodno i to isključivo na zone koje nisu zaštićene odećom ili kapom.

  • Osim direktnih štetnih uticaja, sunčevo zračenje (posebno uz visoku vlažnost vazduha) može uzrokovati i preterano zagrevanje tj. toplotni udar, jer mala deca nemaju razvijen mehanizam za regulaciju telesne temperature. U cilju zaštite od pregrevanja, neophodno je smanjiti intenzitet fizičkih aktivnosti u uslovima visoke temperature, redovno unositi dovoljne količine vode na svakih 20 minuta i nositi svetlu odeću od laganih materijala koja omogućava nesmetano znojenje.